Skrevet for:
-Jeg skulle gjerne tatt med kona på hyggelig båttur på fjorden, men i og med at sommeren er den desidert travleste tiden i butikken så strekker rett og slett ikke tiden til. Vi får heller ta det når vi blir gamle og grå, ler Wessel Stølhaug i det han tar i mot oss i lokalene på Kvenildmyra 3.
I over 30 år har forretningsgründeren forsynt det trønderske markedet med båter i ulike størrelser og prisklasser. Med over 70 forskjellige modeller er Lundamo Auto i dag en av fylkets aller største båtforhandlere.
-I 1997 fikk vi agenturet for hele Midt-Norge av importøren Erling Sande, og det var da salget virkelig tok av. I dag utgjør salget av båter den desidert største delen av inntektene. Hvert år selger vi rundt 300 båter med stort og smått, forteller Wessel Stølhaug.

64-åringen har siden starten i 1986 hatt en klar forretningsfilosofi om å ha flest mulig produkter stående på eget lager.
-Kall meg gjerne gammeldags, men jeg liker å ha ting «i hus». Fordelen er at vi klarer å levere mye raskere enn vi ellers ville ha gjort. For mange kunder er kort leveringstid avgjørende for hvor man handler. At vi også har et eget verksted i tilknytning til butikken er viktig for mange, forklarer Wessel Stølhaug
God service
Wessel Stølhaug har i alle år også lagt vekt på at det skal ytes maksimal service til alle som er innom butikken – uansett om de kun er der for å kikke eller plukke opp en brosjyre.
-Nå vil jo selvfølgelig alle som driver butikk si at man er opptatt av dette med god service. Dessverre er realiteten ofte det stikk motsatte. Jeg har selv vært i butikker hvor jeg har blitt fullstendig ignorert. Det skjedde blant annet i en bilforretning hvor jeg hadde avtalt med selgeren at han skulle gjøre klar en bil for prøvekjøring. Da jeg kom satt han bare på kontoret sitt og pratet med en kollega i stedet for å komme ut i butikken. Jeg satt og ventet i en halvtime før jeg gikk igjen. Resultatet ble at jeg jeg kjøpte bilen et helt annet sted.

Wessel Stølhaug forteller at det med jevne mellomrom kommer innom ungdommer i butikken som ønsker å kikke på mopeder.
-Selv om enkelte ennå er for unge til å kjøre moped, så fortjener også disse å bli møtt med god service. Mange av ungdommene som er innom kommer ofte igjen når de har blitt konfirmert og har fått spart sammen til en moped eller scooter.
Wessel Stølhaug mener god kundeservice også innebærer at man ikke selger kunden noe annet enn det man egentlig har behov for.
-Det første vi gjør når folk kontakter oss i forbindelse med båt er å kartlegge «behovet». Hva skal båten brukes til, hvor mange skal bruke den og hvor skal båten brukes? Vi er også opptatt av å selge kunden noe som har en god annenhåndsverdi slik at man ikke føler at man har tapt mye penger om behovet endrer seg og man vil bytte inn eller selge båten.
Familiebedrift
Lundamo Auto AS har siden starten i 1986 vært et heleid familieselskap hvor Jarl Wessel Stølhaug har sittet som daglig leder hele tiden. Nå har 64-åringen så vidt begynt å tenke på å overlate roret til sønnen Jo Wessel Stølhaug (27) som begynte i firmaet i 2017.

-Han har vært med omtrent siden han kunne å gå. Det var først i 2017 at han begynte å få penger for strevet, ler far sjøl.
Jo Wessel Stølhaug, som egentlig er utdannet tømrer, sier han godt kunne tenke seg å ta over på et eller annet tidspunkt.
-Helt klart. Det er en spennende bransje å holde på i avslutter, 27-åringen.