Skrevet for:
KLARGJØR BILEN TIL FERIEN
Før man legger ut på bilferie i sommer er det viktig å ta en sjekk på bilen. Den erfarne bilklargjøreren forteller at de fleste bilverksted utfører en rask servicesjekk mens kunden venter.
-Mange har fått spolert ferien på grunn av feil som plutselig har oppstått med bilen. En rask servicesjekk koster ikke mye, men kan spare en for mange kjedelige episoder.
For den som ønsker å ta sjekken selv har Kevin satt opp denne huskelista
- Sjekk mønsterdybde og lufttrykk
Riktig lufttrykk i dekkene gjør ikke bare bilen tryggere på veien, det gir også lavere drivstofforbruk. Sjekk instruksjonsboka for riktig lufttrykk. Husk å måle trykket når dekkene er kalde. Også mønsterdybde er viktig for bilens kjøreegenskaper. Minstekravet for sommerdekk er 1,6 mm, men anbefalt mønsterdybde er 3 mm. - Sjekk olje, kjølevæske og bremsevæske
Det er alltid lurt å peile oljen før man legger ut på langtur. Det anbefales å ha litt motorolje liggende i bilen om behovet skulle oppstå. Det samme gjelder kjølevæske. Når det gjelder bremsevæske så er det noe som ikke etterfylles like ofte. De færreste har derfor bremsevæske liggende i bilen. Sjekk derfor dette før du legger ut på langtur. - Sjekk bremsene
Skal du ut på langtur bør både bremseklosser og bremseskiver sjekkes, gjerne av et verksted. Selve bremsen kan man teste selv ved å pumpe hardt 2-3 ganger til man kjenner at det gir motstand - Sjekk og eventuelt bytt vindusviskere
Slitte vindusviskere fører ikke bare til dårligere sikt, de kan også føre til riper i frontruta. Dette da rusk og bittesmå steiner kan sette seg fast i det slitte gummibladet. Det er viktig å bytte viskere med jevne mellomrom. - Sjekk batteri og at alle lys virker
Få ting er like kjedelig som at bilen ikke starter på grunn av dårlig eller flatt batteri. Er batteriet gammelt så kan det være lurt å få sjekket og eventuelt ladet dette på et verksted før man starter ferien. - Husk refleksvest og varseltrekant
Dette er ting som ikke bare er lurt å ha i bilen, det er også påbudt. Refleksvesten bør enten ligge i hanskerommet eller i sidedøren slik at den er lett å få tak i for sjåføren.

VASK AV BILEN
Kevin forteller at det viktigste er å sjekke bilens tekniske tilstand, men at man ikke må glemme å ta vare på bilens ytre også.
-Noe av det som folk oftest bommer på er faktisk bilvasken. Her er det mange som har opplevd å få stygge skader i lakken, forteller han.
Hos ARM Bilsenter tilbyr man både innvending og utvendig vask. For den som ønsker å ta bilvasken selv har Kevin satt opp denne huskelista.
- Aldri vask bilen i direkte sollys
Vasker man bilen i direkte og sterkt sollys kan man oppleve å få merker i lakken. Vask derfor bilen i skyggen eller når det er overskyet. - Ikke vask når lakken er varm
La bilen «avkjøle» seg før du vasker den. Er lakken for varm kan kjemikaliene i såpe og avfettingsmiddel etse seg fast. Bilens lister kan også bli matte. - Vask nedenfra og opp
Her er det mange som gjør det stikk motsatte. Da vil imidlertid alt bare renne nedover til det mest skitne partiet på bilen. Starter man nederst og jobber seg oppover så vil man ta den verste skitten først. Også når man skal spyle bilen ren så er det viktig å starte nederst. - Ikke stå for nærme med høytrykkspyleren
En høytrykkspyler kan føre til skader i lakken om man står for nærme. Les bruksanvisning eller oppslag på selvvaskstasjonen. - Tørk godt av bilen etter vask
Mange lar bilen tørke av seg i sola etter vask. Da kan det fort oppstå skjolder i lakken eller at skitt fester seg mens bilen tørker. Brukt riktig utstyr når du skal tørke av, gjerne en mikrofiberklut eller et pusseskinn. - Ikke glem å vaske motorrommet
Mange synes det er litt «skummelt» å skulle begynne å vaske i motorrommet. Bare man husker å dekke til elektronikk og andre sårbare komponenter så er det bare å sette i gang. Bruk gjerne en hageslange med middels trykk. - Vask av fugleskitt med en gang
Fugleskitt er «gift» for lakken da den etser seg inn. Vask den derfor av så snart du oppdager den. Er fugleskitten fersk holder det lenge med rent vann. Ellers kan det være greit å bruke litt såpe.
Kevin forteller at om man investerer i en keramisk lakkforsegling, eller en såkalt «coating», så vil dette bidra til å gjøre renholdet av bilen både enklere og billigere.
Hos ARM Bilsenter har man lang erfaring i lakkforsegling av alle typer biler.
-I tillegg til at man man beskytter og får en blankere lakk, så vil en coating også gjøre bilvasken enklere ved at skitt ikke fester seg på samme måte. Man trenger derfor ikke vaske bilen like ofte. En coating gjør også at man trenger mindre kjemikalier for at bilen skal bli ren, forklarer Kevin.
Selv om en coating koster noen kroner så er det ikke alltid det lønner seg å hive seg på det billigste «tilbudet» man kommer over.
-Det er viktig å bruke et sertifisert firma for at lakkforseglingen skal bli gjort på riktig måte. Mange har trodd at man har gjort et godt kjøp, men har endt opp med å betale for ingenting.

SJEKK AIRCONDITION
På hete sommerdager er det godt å ha en aircondition som fungerer. Bilens klimaanlegg er også avgjørende når det gjelder å tørke opp fukt i kupeen og hindre dogg på rutene.
Over tid vil det kunne oppstå lekkasjer noe som gjør at anlegget slutter å fungere optimalt. Det fester seg også organisk materiale i slanger, rør og filter noe som gjør at det oppstår lukt.
-Bilens klimaanlegg bør sjekkes og vedlikeholdes med jevne mellomrom. Det handler om både trafikksikkerhet, kjørekomfort og det å ta mest mulig vare på bilen, forteller teknisk leder ved ARM Bilsenter Roger Magnussen.
Magnussen forteller at det er enkelte ting man som bileier fint kan klare selv, som det å skifte ulike filtre, men at det er enkelte ting man må overlate til fagfolk
-Når det gjelder etterfylling av gass til klimaanlegget så er dette noe som kun kan utføres av bilverksted med spesiell autorisasjon.
Ved ARM Bilsenter har man gått til anskaffelse av en egen maskin som sørger for at denne jobben blir gjort raskt, trygt og enkelt.
-Først må den gamle gassen tappes. En vakuumering sørger deretter for fjerne alt av skitt og fukt i anlegget. Til slutt fylles den nye gassen på. I den nye gassen tilsetter vi også et fluoriserende stoff som gjør at vi på et senere tidspunkt lett kan avdekke eventuelle lekkasjer ved hjelp av infrarødt stoff, avslutter Magnussen.