Ute i skolegården står jenter med fletter og gutter med retro luer pent oppmarsjert for å bli hentet inn av læreren til første time etter langfri.
For guttene venter sløyd, mens det for jentene blir håndarbeid og undervisning i barnestell.
–Alle har bidratt, det har vært veldig morsomt å gjennomføre dette, sier Turid Bjerkenås, leder av SFO, og rektor Gisle Selnes til Heimdalsbladet.

Mange har planlagt i lang tid, både skole-staben på 35 og elevgruppa som teller 310 elever.
–Både vi og elevene har lært mye, slår SFO-leder og rektor fast, som begge skryter av innsatsen til både lærere og elever.
Ulike klasser
Noe av det mest utfordrende for elevenes del var å tilpasse seg det strenge regimet. Oppstilling, marsjering, håndsopprekning og muligens en ekstra dose høflighet.
Deling i jente- og gutteklasser var også en ny erfaring, men ikke udelt negativt skal vi ta tro noen av jentene som syntes noe av det aller beste med ”gammelskole” var å slippe unna gutta.

– Hva har vært mest merkbart for dere elevene?
– Det er hvordan klassen blir delt i fattig og rik. Jeg var en lausunge og måtte sitte bakerst i klassen, forteller Isabell Ravn Eggan.
–Jeg var prestedatter og fikk sitte på fremste rad ved vinduet, sier Sofie Mæhle Chagula.