Mellom 17 000 og 18 000 kubikkmeter ustabil masse er tatt ut, og 25 millioner kroner er puttet tilbake i grunnarbeid og et flott kunstdekke.
–Vi har faktisk gravd ned mot havbunnen der den lå før siste istid på Heimdal, sier daglig leder i Heimdal Idrettsforening, Ragnar Slettestøl, som en kuriositet.
–Det er Heimdal Fotball som nå bygger nytt fotballanlegg, under-streker han, en fremtidig friidretts-bane er det Heimdal IF som vil stå for.
Internasjonale mål
–Hovedbanen blir med internasjonale mål 68×105 meter, fortsetter Slettestøl.
–Det blir også under-varme og banevannsanlegg, samt LED lysanlegg på banen. Under kunstgressdekket er det støpt en 25 mm tykk pad basert på resirkulert materiale.
I tillegg vil det bli 3000 m2 med nærmiljøanlegg på områder utenfor hovedbanen.

–Hele anlegget er bygget på en måte som gjør enkelt å utvide med friidrettsanlegg på et senere tids-punkt, opplyser Ragnar Slettestøl.
–For å få til dette er vi avhengig av anleggsbidrag fra Trondheim kommune, noe som per i dag ikke er prioritert.
Bærekraftige løsninger
–Bærekraftige løsninger med tanke på miljø og energi har vært viktig for klubben gjennom hele prosjektet, sier Slettestøl.
–Ustabile masser som er blitt kjørt ut har blitt sortert etter hvert, noe til matjord og noe til fyllmasse. Disse massene har blitt erstattet av stabil masse av stein og pukk, steinen i hovedsak fra tomta til den nye skipsmodell-tanken på Tyholt.
Innfyllet i hovedbanen er basert på miljøvennlig bjørkegranulat. Anlegget vil vi som en av de første i landet bruke Norfill som inn-fyll, dette er et helt nytt produkt i markedet.
Med unntak av lysanlegget som er kjøpt i Sverige, er alle leverandører til anlegget lokale, de aller fleste lokalisert på Heimdal.
–Vi har lagt mye penger og ressurser i grunnarbeid og god kvalitet, noe vi vil få igjen for et lengre perspektiv, mener Ragnar Slettestøl. –Vi tror vi kan øke levertiden på anlegget med 50 – 100 % på den måten.
Fotballanlegget på nesten 12000 m2 vil stå klar til bruk inneværende uke. Idretts- og servicebygget er planlagt ferdig senhøsten 2025.