29Vintersesongen 22/23 ble det brukt 5 400 tonn vegsalt og 11 736 tonn strøsand på veiene i Trondheim. Ser man på 2022 for seg selv lå forbruket av vegsalt på nivå med toppåret 2007.
I en rapport fra Kommunedirektøren heter det at vegsaltet i all hovedsak blir brukt på de kommunale bussgatene. Dette for å sikre «god fremkommelighet og trygge forhold for kollektivtrafikken«.
Dette gjelder først og fremst de tre metrobussrutene, men også ruter hvor det kjører store leddbusser som fort kan få problemer på vinterføre.
Det benyttes også salt på enkelte sykkelveier med høy standard. Det brukes også salt i strøsanden (ca 5%) for å unngå at denne fryser. Strøsand brukes i all hovedsak i boliggater, gangveier og fortau.
I følge rapporten saltes det alltid basert på værprognosene, noe som i følge Kommunedirektøren gjør det «vanskelig å treffe 100% med saltingen«.
Kommunedirektøren skriver at forbruket av salt hele tiden vil variere med hvordan vinteren er. For eksempel vil temperatursvingninger rundt 0 grader medføre ising og behov for å benytte salt.
Vil redusere forbruket
Kommunedirektøren skriver at dersom man klarer å salte på «det mest optimale tidspunktet«, så vil dette kunne redusere det totale saltforbruket.
Andre tiltak for å redusere forbruket av salt er «ustrakt opplæring» av ansatte, og ny teknologi som skal sikre at det til enhver tid legges riktig mengde salt gitt værforholdene.
Kommende vinter vil Trondheim kommune også teste ut sensorer i veibanen. Sensorene skal gi data i sanntid slik at det kan saltes på riktig tidspunkt og med riktig mengde.
Rapporten legges frem for formannskapet tirsdag 8. august
FORBRUK PR. ÅR (TONN):
År Salt Strøsand
2022 5064 9728
2021 3402 9645
2020 3197 11085
2019 4445 11162
FORBRUK PR. SESONG (TONN):
År Salt Strøsand
22/23 5400 11736
21/22 4600 8803
20/21 3008 13709
19/20 4831 9057
18/19 4603 7502