Hva skjer når man lar elever ta alle valg under en sceneproduksjon? Det viste elevene på vg3 musikk onsdag kveld og ble møtt med stående applaus.
-Dette er et helt unik prosjekt der elevene bestemmer alt, lærernes oppgave er å veilede, forteller norsklærer Anders Holstad Lilleng.
Det tverrfaglige prosjektet er utviklet over tid ved musikklinja ved Heimdal videregående skole og er et samarbeid mellom norskfaget og musikkfaget instruksjon og ledelse.
I 2021 gjorde avgangselevene sin egen tolkning av Knut Hamsuns «Sult». I 2022 var det Arne Garborgs mektige diktsyklus «Haugtussa». I år har Henrik Ibsens «En folkefiende» vært prosjektet.
-I dette prosjektet har elevene gjort alle valg. De bestemte helt selv hvordan manuset skulle bli, hvordan musikken skulle være, hvordan scenografi og kostyme skulle se ut, og alle andre valg man må ta når man gjør en adaptasjon, forklarer Holstad Lilleng.
Elevene gjorde blant annet Tomas Stockmann til Tora Stockmann, og endret kurbadet til en mirakelsaft som skal gjøre innbyggerne friske. De la også inn en romanse mellom Stockmanns datter Sofie, Petra i originalen, og redaktør Hovstad.
-Terningkast 6
Publikum viste stor begeistring både etter generalprøva på dagtid og premieren på onsdag kveld. Nesten 500 publikummere så forestillingen, og superlativene haglet i sosiale medier.
-Så ufattelig imponert, skrev en publikum.
-Ikke bare bestått – dette var karakter 6, jublet en annen.
-For en gjeng og for en fantastisk fin forestilling. Tror Ibsen ville vært fornøyd med tolkningen, roste en tredje.
Lærer Holstad Lilleng forteller at han er utrolig stolt av de unge adeptene.
-Jeg så at en publikummer kalte dette «ei makelaus førestilling», og det var det virkelig. Neste høst blir det en ny avgangsklasse og et nytt verk, så det er bare å begynne å glede seg, avslutter norsklæreren.