Astrid (94) – «The Grand Old Lady» av kulturlivet på Heimdal

Få personer har betydd mer for kulturlivet på Heimdal en Astrid Wallster Holdbakk.

Astrid Wallster Holdbakk ble født i 1929 i Knivsta i Sverige, med en barndom fylt av sang og musikk og utendørs langbord hvor storfamilien spiste sammen.

Det var blomsterenger, arbeidshester og bønder som kjørte tømmer. Rett i nærheten var det et teglverk, og Astrid overtalt noen av dem som jobbet der til å brenne figurene hun hadde laget. Lærerinnen hadde vevstol, og Astrid fikk naturligvis prøve.

Her kan man muligens spore bakgrunnen for hennes kunstneriske virke senere i livet.

Astrid var heldig som hadde en pappa med jobb, så de klarte seg gjennom de harde 30-åra. I hele oppveksten tegnet hun, og det ga mersmak. Hun tok arbeid allerede som fjortenåring, for hun skulle tjene penger til å få utdannelse i Stockholm.

Astrid Wallster Holdbakk arbeider i sitt eget atelier i 2009. (Foto: Stig O.H. Larssen)

I Knivsta lå en kontormøbelfabrikk, og Astrid troppet opp og ba om å få arbeid som møbeltapetserer, hun skulle stoppe sete og rygg til kontorstoler. Men hun ødela akkorden, ble meldt til fagforeningen og fikk sparken, hun var jo barnearbeider!

Flyttet til Trondheim
I Härjedalen ble hun kjent med norske Kåre Holdbakk, og ferden gikk til Steinkjer, Røros og Oslo. Astrid hadde studert i Stockholm, men flyttet med til Oslo og fikk se Kåre Jonsborg og Håkon Stenstadvols utstilling med tekstiler.

Få dager senere banket den vordende kunstneren på rektor Stenstadvolds kontor på Kunst- og håndverksskolen. Hun fikk fire år som hospitant der, med Chrix Dahl som lærer.

Hun hadde giftet seg med Kåre, flyttet til Røros, fikk malertimer med Roar Matheson Bye og tok håndverksbrev som skredder i Trondheim og tok eksamen ved Kunsthögskolan i Stockholm. Etter en tid med grafikk hellet interessen mer mot maling og tekstil.

Tekstiltegningen på veggen var ment for en gobelin, men elementer fra tegningen har Astrid Wallster Holdbakk brukt i ulike arbeider gjennom hele kunstnerlivet. (Foto: Stig O. H. Larssen)

Og, til lykke for Heimdal, flyttet paret til Trondheim, hvor Astrid straks ble medlem av Trondheim Bildende Kunstnere, og tok jobb som lærer på Ringve videregående skole.

Sentral i kulturlivet
”Ung har hun gått gjennom livet”, skriver Per Christiansen om henne. Hun har vært en sentral aktør i det trondhjemske kunstlivet lenge.

I 1984 gikk hun i bresjen med å etablere Heimdal Kunstforening og å få stiftet Heimdalsutstillingen, et viktig innslag i den lokale kunstverdenen i lange perioder.

Hun var med på å berge Gamle Tiller herredshus, som i dag er kunstforeningens eiendom med stor utstillingsaktivitet og egen kunstskole.

Astrid var med på å redde Gamle Tiller Herredshus (bildet) som i dag er kunstforeningens eiendom.

Med en vernissage i timene omkring midnatt ble den første Heimdalsutstillingen, art -84, åpnet natt til søndag 1. juli 1984. Den originale utstillingsåpningen var et varsel om at noe uvanlig var i ferd å skje i Trondheims kunstliv: Gode krefter hadde slått seg sammen for å realisere ideen om den store utstillingen av trøndersk samtidskunst.

Hovedkomiteen besto av billedkunstneren Astrid Wallster Holdbakk og maleren Arne Johansen fra Trøndelag Bildende kunstnere, journalist Ulf Moen i Adresseavisen og Møllerhotellets soussjef Knut Pettersen.

En sjeldent stor og ambisiøs kunstmønstring i nye og uprøvde rammer. I løpet av den knappe måneden hadde utstillingen over 10 000 besøkende, og det ble solgt kunst for 300 000 kr – midt i den tradisjonelt stille ferietiden.

Astrid Wallster Holdbakk avholdt nylig en separatutstilling på Heimdal.

Foruten egen kunstnerisk virksomhet har Astrid vært en pådriver for å bedre kunstneres kår i Norge. Hun mottok Trondheim kommunes kulturpris i 1996.

Ved hennes åttiårsdag var det en større jubileumsutstilling med hennes arbeider i Heimdal Kunstforening. Samtidig mottok hun Kongens fortjenestemedalje i sølv.

Hennes bolig- og arbeidssted i Myrmannsveien på Heimdal består av to eiendommer.

–Jeg arbeider med å etablere en stiftelse som skal overta eiendommene og kunsten som blir igjen etter meg. Samtidig skal stiftelsen åpne for at andre kulturaktører og kunstnere skal få vise seg fram her, avslutter Astrid Wallster Holdbakk – «The Grand Old Lady» av kulturlivet på Heimdal

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

-Annonse-spot_img

Siste eAVIS:

Google search engine

SISTE SAKER